Læs mere fra bloggen: Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Hvilke møder skal skemalægges?
Henover de næste par måneder påbegyndes de strukturelle tankestrømme til kommende skoleår. På min skole har vi haft mange forskellige kombinationer i skemaet, når det gælder faste mødeblokke. For hvilke møder skal skemalægges - og hvilke skal ikke?
I år har vi skemalagt fire moduler til faste møder:
Teammøde med den anden klasselærer (Et modul pr. uge)
Fagteammøde i enten dansk/matematik på sin årgang (Et modul pr. uge)
Lærermøde (To moduler pr. uge)
I dette skoleår har vi altså ikke fastsat tid i skemaerne til at mødes sammen på hele årgangen, og det er blevet efterspurgt på vores skole. Det gode samarbejde på hele årgangen kan styrkes ved, at vi lærere i højere grad planlægger og gennemfører projekter eller lignende sammen. Hvis ikke vi åbner vores praksis, er der en reel fare for, at vi aldrig får prioriteret enten tværfaglighed eller arbejde på tværs af årgangen.
Samarbejde kræver tid sammen
Det vil i længden være en begrænsning, som eleverne måske også vil tage til sig i deres mindset. Eleverne må gerne kunne mærke, at vi arbejder tæt sammen som årgang, og at vi faktisk kan få noget godt ud af at mærke nye relationer og arbejdsgange både i forhold til elever og lærere.
Det kræver tid sammen at oparbejde det gode samarbejde, men hvis vi kalder på mere samarbejdstid på hele årgangen, skal vi så slække på andre parametre? Eller skal vi gå fra en fast mødeeftermiddag til to?
I sidste uge fik vi hver især lov til at give vores besyv med ift. mødestrukturen til kommende skoleår.
De fleste medarbejdere endte med at stemme for den ‘rullende mødestruktur’. Det vil sige, at vi får fastlåst et mødemodul i vores skema sammen med alle seks klasselærere på årgangen. Her vil vi kunne skifte imellem at afholde årgangsmøde, klasseteammøde og møde sammen hele årgangen.
Det kommer til at kræve noget af skemalæggerne, men kompleksiteten i det strukturelle opvejes forhåbentlig ved det udsyn både elever og lærere udvider ved et tættere og bredere samarbejde.
Hvordan ser jeres mødestruktur ud?