Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Hvordan placerer du dine elever, når der skal laves nye pladser?
Som lærere ved vi, at det bestemt ikke er ligegyldigt, hvordan vi placerer eleverne ved bordene i klasselokalet. Frustrationer kan opstå, når de rolige og arbejdsomme elever, ofte bliver sat ved siden af dem, som har svært ved at forholde sig i ro i længere tid.
Foto: Biblioteca de Arte/Flickr.com
Hvordan fordeler du dine elever, når du skal lave nye pladser? Vælger du at placere de mere rolige elever ved siden af én, hvor det udfordrer at sidde stille og lytte i længere tid, netop for at opnå mere ro i timerne? Eller tænker du også over, at de rolige arbejdsomme elever, også skal have mulighed for at arbejde sammen vel vidende, at det kan koste mere larm på kontoen?
Jeg står som oftest i et dilemma vedrørende nye pladser. Hvis jeg placerer to elever sammen, som har svært ved at holde koncentrationen, så kan både klassen som helhed og jeg risikere, at der opstår situationer, som er stærkt hindrende for, at sammenhængen får gode muligheder for fordybelse og flow i undervisningen.
Elever skal helst kunne indgå i en sammenhæng, og det at sidde ved siden af nogen er en øvelse for mange. Der er naturligvis læring i at sidde sammen med en, man ikke som type ligner. Men det kan også være ødelæggende og demotiverende for mange.
Kunsten er, at finde en dosering omkring spændvidden for den enkelte.
Rigtig mange elever har gennem min lærergerning givet udtryk for jævnligt at være udfordret på at få arbejdet i skolen – grundet deres sidemakker.
For mit vedkommende har vurderingen altid gået på, om der var noget at lære for begge parter.
Jeg er blot over de senere år blevet mere bevidst om, hvornår jeg ønskede de bedste arbejdsbetingelser for fællesskabet, og hvornår jeg ønskede det for den enkelte.
For det er ikke altid rimeligt, at børn, som fint kan sidde og arbejde, lytte, række hånden op mv., skal have så stor en læringsopgave, som det er, at håndtere en stærkt forstyrrende sidemakker.
Der vil altid være læring i at forholde sig til alle slags mennesker – men for mig skal spændvidden i den pædagogiske opgave vurderes grundigt, inden jeg sætter et barn til en opgave, jeg som voksen endda også selv kan være udfordret på.