Læs mere fra Folkeskolens danskrådgiver:

Seksualundervisning kan være grænseoverskridende. Men der er hjælp at hente
Samtaler om følelser, kroppe og forskellige præventionsformer er vigtige erfaringer for eleverne i udskolingen. For mange lærere er seksualundervisningen en udfordrende opgave, hvilket i sidste ende går ud over eleverne.
Der findes mange gode hjemmesider på nettet, som kan klæde os lærere på til at tage de vigtige snakke med vores elever. Snakke om følelser, krop og det at være teenager på godt og ondt.
Alligevel er det min erfaring, at mange lærere føler, at det kan være udfordrende at gå ind i dialog med de ældste elever. Problemet er ofte, at lærerne ikke føler sig klædt godt nok på til samtalen. På trods af en masse brugbart materiale, kan det som lærer føles grænseoverskridende at bevæge sig ind på det territorium. Derfor kan nogle undervisere fristes af at dreje fra. Dette kan efterlade eleverne med en masse ubesvarede spørgsmål.
Så hvordan kommer vi den her udfordring til livs?
Min påstand er, at de lærere, der finder seksualundervisning grænseoverskridende, stadig ikke vil føle sig bedre tilpas, selvom de fik et undervisningsmateriale til rådighed. Emnet er for mange mere speget at undervise i end for eksempel grammatik, ligninger eller 2. Verdenskrig.
Hjemmesiden sexogsamfund.dk tilbyder alt lige fra undervisning til oplæg, kursus eller konsulentbistand. Der er altså hjælp at hente derude. Det er også en mulighed, at få særligt uddannede folk til at stå for undervisningen, hvor alt fra forløb til enkelttimer kan lade sig gøre.
Søg hjælp udefra
I min folkeskoletid, var der et par lærere, dom var særligt uddannede i seksualundervisning. Det betød, at de kom rundt i klasserne og lavede undervisningsforløb med de ældste klasser. Her klarede skolen altså processen internt.
I min optik er den vigtige pointe her, at ingen klasser med elever bør forbigås i forhold til den her vigtige opgave. Mange unge sidder med en del spørgsmål, som de måske ikke lige kan google sig til, og de fortjener at få muligheden for læring og sparing omkring de her emner.
Når nogle klasser ikke helt føler, de har haft seksualundervisning, er det som regel ikke, fordi læreren ikke vil. Der kan bare være nogle svære elementer, som vi, grundet vores forskelligheder, kan være udfordret af. Derfor er det vigtigt at søge bistand, hvis vi lærere kan mærke, at emnet og hele situationen kan være vanskelig.