Folkeskolens danskrådgiver

Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Når den mørke side får lov at fylde

Når jeg nu synes, at det hele går ganske godt i lærerlivet, så kan små ting alligevel ind imellem vokse sig (lidt for) store.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com/Jesse Väisänen

I et lokale sidder en masse glade mennesker. Pludselig træder en vred person ind, og hurtigt kan stemningen ændres. Energierne raser gennem lokalet, og det negative sætter sig sine mærkbare spor. Atmosfæren i lokalet ændres hurtigt og markant. 

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

I et lokale sidder en masse vrede mennesker. Ind træder en glad person, der nærmest bruser af overskud. Den gode energi kvæles hurtigt, og den negative materie omslutter hurtigt de gode vibrationer og knuser dem i et sort og destruktivt kosmos. Stemningen i lokalet lod sig ikke ændre. 

De negative energier

De negative energier kan trække voldsomt i os mennesker. Det er beskrevet tusindvis af gange på film og i litteraturen – fra Star Wars til Ringenes Herre og over klassikere som Hamlet samt bibelske fortællinger som eksempelvis Kain og Abel. 

Min lærerhistorie er hverken bibelsk eller foregår i fjern, fjern galakse. Min gerning ligger foran mine fødder, og hver dag træder jeg nye skridt på en sti, der former mit lærerliv i fint spænd med de elever, jeg møder på min vej. 

Gennem mange år har jeg tillært mig rutiner, strukturer, pædagogiske og didaktiske kneb, der gør, at jeg som lærer kommer godt gennem mine dage, uger og år. Jeg er tilfreds med min indsats, og jeg føler mig kompetent i forhold til den komplicerede opgave det er at undervise og have med børn og unge mennesker at gøre. 

Derfor kan det også ærgre mig, når så jeg lader mig gå på af afvigelser i den lærermæssige togdrift. Når nu det hele kører på skinner, og jeg næsten altid ankommer som planlagt – hvor for lader jeg mig så gå så meget på af en enkelt forsinkelse? 

Dette kan være alt fra en forældrehenvendelse af udfordrende karakter, en kollegial disputs, en elev med store udfordringer eller en ledelsesbeslutning, der ikke pegede i min retning. 

Den mørke side får for meget plads

Vi står alle i disse situationer i løbet af et år, og ingen lærere eller pædagoger er dette foruden. 

Men når det nu går godt langt de fleste dage, burde jeg så ikke kunne lade de små negative ting passere nemmere? 

Jeg synes fortsat, det er svært - også efter så mange år i jobbet. 

For i bund og grund er jeg vel ud fra mange parametre perfektionist, og det er der ikke noget i vejen med. Det gør bare, at “den mørke side” kan få fingre i mig. 

Men når man har den rygsæk med sig, kan man vende sig mod en af de talrige film omhandlende de mørke sider og tænke lidt over Yodas ord til Luke Skywalker i Star Wars: 

“When you look at the dark side, careful you must be. For the dark side looks back”! 

Powered by Labrador CMS