Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Afgangsprøver i skyggen af COVID-19 må ikke ramme eleverne

Jeg tror, at vi er mange lærere, som netop nu før prøverne står med en fornemmelse af at være bagud grundet et år med ekstreme forhold. Hvordan vi forvalter vores udfordringer, er altafgørende for elevernes drive i forhold til kommende prøver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: CollegeDegrees360/Flickr.com

Grundet dette års omskifteligheder i forhold til undervisningsforhold er en del lærere i udskolingen lidt pressede på flow i undervisningen. Den daglige dosis stof har gennem de seneste måneder skulle nytænkes konstant, da ugerne har været under didaktisk og pædagogisk beskydning.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Rammerne har konstant ændret sig fra uge til uge, og mon ikke flere lærere på deres elevers vegne føler sig alt andet end parate til prøverne.

COVID-19 har bragt en helt ny spiller på banen – eleven på afstand.

Dette har medført, at min undervisning også har skullet skabe rum for denne nye virkelighed, og jeg kan mærke på både mig selv og flere i min professionelle omgangskreds, at vi trods en stor indsats ikke har den sædvanlige føling med eleverne.

Denne frustration kan forvaltes på flere måder.

Da vi lærere som regel alle er udstyret med en eller anden form for stolthed, kan prøveperioden godt være lidt hård ved den enkelte. Hvordan kommer det til at gå, har jeg styr på tingene, hvad tænker en censor om min sammenhæng, har kollegaerne forstået, at jeg har gjort mit ypperste…..

Vi skal blot være opmærksomme på, at selvom eleverne halter lidt, og regeringen har ladet standpunktskarakteren gælde ved lavere prøvekarakter, så skal prøverne afvikles på ambitiøs vis – samtidig med det bliver en god oplevelse for eleven.

Hvem gør vi det for?

Forleden fortalte en elev mig, at hun havde hørt en lærer sige i hendes gamle klasse, at ”det burde I kunne”. Det var den værste sætning hun havde hørt i sin skoletid!

I forhold til de kommende prøver kan eleverne måske virke en anelse vædret, men vi må ikke falde i den gryde, hvor vi som lærere kun kan se vores eget ry og renommé som eneste simreret på menuen.

Vi er nødt til at støtte og bakke de unge op, trods et år med stor omskiftelighed. Det er ikke de unges skyld, at året har været, som det har. Det er muligt, at der er ting ”de burde kunne”, men som ikke sidder helt, som det skal. Det må vi leve med i år.

I langt højere grad end det at få et godt resultat som lærer med din klasse er det vigtigt, at dine elever kommer igennem processen mod prøverne på en anstændig måde. Dvs. med dig som facilitator og mental opbakning. For at elevernes drive skal blive positivt, må du også være det.