Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Er de gået fra forstanden på Christiansborg?

Et forslag fra en folketingspolitiker om at teste og eksaminere eleverne i 0. Klasse, så de måske kan komme videre i 1. Klasse. Så er man langt væk fra virkeligheden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det ligner næsten børnemishandling, og man bliver trist af, at der seriøst bliver stillet så tåbeligt et forslag. Vi har allerede alt for mange test i folkeskolen, og har ikke brug for flere, men vi har brug for bedre muligheder for at lave forberedelse, undervisning og efterbehandling af samme. Og så også gerne lidt mere tillid til os som professionelle lærere.

Samtidig anerkender jeg, at der er store udfordringer for mange elever også de tosprogede, når det handler om læsning. Og en af tidens store udfordringer i matematikundervisningen er netop læsning af tekster, opgaver og anden litteratur, som vi møder i den daglige undervisning. De tosprogede elever er særligt udfordret, da teksterne ofte er temmelig krydrede med både fagbegreber, tal, illustrationer, modeller og store tekstmængder. Det er en kompleks størrelse at tage fat på for alle eleverne, og opgaven kan ikke løses, hvis man ikke kan læse og forstå den.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Og når statsministeren i sin nytårstale så langer ud efter tilflyttere til Danmark, og nævner skolerne, hvor forsømte børn hænger på kanten, ser jeg lige endnu en opgave på matematiklærerens bord. Godt at nedbryde parallelsamfund, men det koster, specielt på skoler, der allerede er udfordret, og der er ikke plads til flere arbejdsopgaver under de nuværende omstændigheder. Men det er en nok en rigtig god idé, at vi bruger lidt mere tid på læsning i matematik for alle elevernes skyld.

Men jeg vil her i det nye år hellere ønske mig mere to-sprogundervisning, der tager udgangspunkt i matematik end flere test i 0. Klasse. Og så håber jeg, at 2018 bringer os nogle bedre lovforslag end dem, vi har set på det seneste i 2017.