Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Så skete det endelig

Folkeskolereformen resulterede i mange nye tiltag i folkeskolen, men aldrig i det allermest nødvendige, det blev aldrig rigtig til noget med teknologiforståelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ambitiøst og nødvendigt og nu kommer det. Vi får et teknologifag i folkeskolen fra 1. til 9. klasse – godt nok starter det med et 3-årig forsøgsprogram fra 1.8.2018 på 50 skoler, kombineret med arbejde omkring styrkelse af teknologiforståelse i udvalgte fag. Men det er set med mine briller, det mest ambitiøse og nødvendige tiltag, jeg har set i lang tid i vores folkeskole.

Udfordringerne

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Vi vil se masser af udfordringer omkring lærerkompetencer, organisering og undervisningsindhold, men det et ambitiøst tiltag, hvor jeg er sikker på, at alle gode kræfter bliver sat i spil for at bringe gode løsninger og muligheder i spil. Det vil helt sikkert betyde radikale ændringer for mange lærere og elever, men det er også nødvendigt for at ruste eleverne til fremtiden, som jo egentlig er lige nu. 

Køn og kodning

Det bliver spændende at se, om teknologiforståelsen i folkeskolen, kan få flere piger til at søge de mere tekniske uddannelser og om vi kan få rettet op på den skæve kønsfordeling, der er blandt dataloger, datamatikere og andre der arbejder med IT til hverdag, også selvom jeg ikke ikke ser faget teknologiforståelse som et fag, der skal producere elever til arbejdsmarkedet, men til livet. Så jeg håber, at pigerne får sat deres aftryk i en ellers drengedomineret verden. Jeg ser frem til, hvad pigerne kommer til at bidrage med.

Eleverne

Sidste uge var jeg på PreBett i London, og der mødte jeg to unge fyre – Mads og Lauritz, der gik i 1. G og som havde skrevet en bog om kodning. De havde deltaget i Nordisk Matematikkonkurrence med deres klasse, og havde mødt opgaven ”Find 13 på hinanden følgende tal, der har summen 2015”. I stedet for at lave en traditionel beregning, konstruerede de et lille program, der kunne løse opgaven for dem. De så muligheden for at kombinere matematikopgaven med deres interesse for programmering, og handlede. Næste skridt var så projektopgaven i 9. klasse, der så blev startskuddet til bogen. Historien fortæller mig, at vi gør mange gode ting i folkeskolen, projektopgaven er en rigtig godt ting, men eleverne er parate til kodning, programmering og teknologiforståelse. Så det er jo ganske heldigt, at det er blevet virkelighed, og eleverne nu forhåbentligt kan indtage deres egen fremtid på en mere kvalificeret måde

Mobiltelefonerne

Jeg tænker, at arbejdet med elevernes digitale dannelse bliver en fast bestanddel af teknologifaget, og ser frem til at vi kan få stoppet diskussionerne om forbud mod mobiltelefoner i folkeskolen, fordi vi så langt bedre og mere effektivt kan inddrage dem i undervisningen. Undervisning frem for forbud for elevernes skyld. Mange af de udfordringer vi har med teknologien i dag skyldes egentlig bare, at vi ikke i tilstrækkelig grad har opdraget og undervist børnene i teknologiforståelse.

Mine håb og drømme

Jeg håber, at der kommer meget mere fokus og flere midler til teknologien i skolen. Jeg håber, at der vil blive arbejdet med design, og at vi vil udvikle nye fede og spændende modeller og metoder, der giver stor mening i vores danske uddannelseskontekst. Jeg håber, at lærerne får gode oplevelser og bliver dygtige til teknologi og at de fører dette videre til deres elever. Jeg tænker at det er et nyt mulighedsrum, som de danske lærere og elever skal træde ind i, hvor det gode skoleliv er i centrum, og hvor målet er læring, udvikling og mestring. Jeg håber, at vi får fokus på leg, innovation, entreprenørskab, digital dannelse, kritisk tænkning og meget mere og får lavet fantastiske projekter, men at vi også får inddraget kodning som løsningsmulighed i matematikundervisningen. Jeg ved at eleverne er totalt nysgerrige på teknologien, og håber at flere lærere også bliver det.

Godt gået af undervisningsministeren!